هدلایت یا زنون؟ تفاوت هدلایت و زنون چیست؟

Webmaster
12 شهریور, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
تفاوت هدلایت و زنون

همانطور که می دانید رانندگی در شب به دلیل دید کم راننده و تاریکی، خسته کننده و خطرناک است. استفاده از چراغ های مناسب برای رانندگی در شب باعث می شود تا دید بهتری داشته باشید و مسیر برایتان خسته کننده نشود. چراغ های خودرو علاوه بر این که بر دید شما تاثیر می گذارند، بر سلامت و استهلاک خودرو نیز موثر هستند. به همین خاطر است که خرید چراغ خودرو نیاز به دقت زیادی دارد. بسیاری از رانندگان نمی دانند از هدلایت برای رانندگی در شب استفاده کنند یا زنون. در این مطب قصد داریم به شما بگوییم هدلایت یا زنون بهتر است.

 

آشنایی با هدلایت و زنون

پیش از آن که به سراغ تفاوت های هدلایت و زنون بریوم، ابتدا شما را با این دو چراغ آشنا می کنیم.

درصورتی که برای خرید چراغ اقدام کنید، معمولا فروشندگان لامپ هدلایت را به شما پیشنهاد می کنند. در ساخت هدلایت از چراغ های LED استفاده شده است. برای ساخت لامپ هدلایت از گاز یا رشته نور استفاده نمیش و انرژی الکتریکی صرفا به تحریک LED ها برای انتشار نور می پردازد. به همین خاطر است که هدلایت انرژی کمتری برای روشنایی نیاز دارد.

در چراغ های زنون از تکنولوژی HID استفاده شده است. این چراغ ها در محفظه ای که داخل آن گاز زنون است قرار دارند. با القای انرژی الکتریکی به آن، گاز زنون تحرکی می شود و پس از رسیدن گاز به میزان مشخصی، انرژی تولید شده را به صورت نور از خود منتشر می کند. به همین دلیل است که بایستی جریان زیادی به این لامپ ها القا شود و یک ترانس کوچک در کیت آن قرار گرفته است. نوری که از چراغ های زنون منتشر می شود، قدرت زیادی دارد.

آشنایی با هدلایت و زنون

 

میزان شدت نور هدلایت و زنون چقدر است؟

یکی از مهمترین فاکتورهای مشتریان برای خرید هدلایت یا زنون، شدت نور آن است. شدت نور چراغ ها بر اساس واحدی به نام لومن است. میزان لومن هدلایت و زنون با یکدیگر متفاوت است. 

برای مثال گاهی اوقات شدت نور چراغ هدلایت 8000 لومن و یک زنون 6000 لومن است. به طور کلی شدت نور زنون و هدلایت بیش از 5000 لومن است. برای دانستن میزان دقیق تر روشنایی هر یک از این چراغ ها باید به مدل آن توجه کنید. اما به طور کلی میان نفوذ و وضوح تصویر و روشنایی لامپ های زنون بیشتر است.

 

بیشتر بخوانید:هدلایت (headlight) چیست؟ و انواع آن

تفاوت میزان مصرف انرژی هدلایت و زنون

یکی دیگر از مواردی که هنگام خرید هدلایت یا زنون باید در نظر داشته باشید، میزان مصرف انرژی آنها است. هدلایت ها انرژی کمتری از ماشین برای روشنایی دریافت می کنند. زنون برای شروع روشنایی به جریان چند هزار ولتی نیاز دارد. این جریان به واسطه ترانس مخصوص آن تامین می شود و برق خودرو را از 12 به چند هزار می رساند. زنون ها به دلیل گازی بودن نیاز به انرژی بیشتری دارند.

 

هدلایت امنیت بیشتری دارد یا زنون؟

یکی دیگر از مواردی که هنگام انتخاب هدلایت و زنون باید در نظر بگیرید، امنیت آن است. لامپ های زنون از محفظه هایی تشکیل شدند که درون آن گاز زنون قرار گرفته است. در صورتی که لامپ زنون بشکند یا آسیب ببینید، گاز آن خارجی می شود و آسیب زا است. همچنین در زنون ها ترانس وجود دارد که باعث آسیب زدن به سیستم برق خودرو و کامپیوتر خودرو می شود.

هدلایت ها به دلیل ساختار پیشرفته ای دارند باعث بروز چنین مشکلاتی نمی شود. از طرفی هدلایت ها از امنیت بیشتری برخوردارند.

امنیت هدلایت و زنون

میزان عمر هدلایت و زنون چقدر است؟

هر دو چراغ هدلایت و زنون عمر بالایی دارند ولی هدلایت ها به دلیل ساختار پیشرفته ای که دارند، نسبت به زنون ها بهتر هستند. برخی هدلایت ها فن دار هستند که به دلیل این ویژگی دیر تر از هدلایت های معمولی نیز از بین می روند. چرا که از داغ شدن آن جلوگیری می کنند. اما زنون ها به دلیل ماهیتی که دارند از عمر کمتری برخوردارند.

 

عملکرد هدلایت و زنون چگونه است؟

هدلایت ها کاربرد بیشتری نسبت به زنون ها دارند. از آنها می توان به عنوان چراغ مه شکن، نور پایین، نور بالا و … استفاده کرد. 

چراغ نور بالا کاربرد زیادی دارد و برای علامت دادن هنگام رانندگی استفاده می شود. در صورتی که از چراغ های زنون نمی توان برای نور بالا استفاده کرد. چرا که لامپ های زنون کمی تاخیر دارند و همین باعث استفاده هدلایت در چراغ های نور بالا شده است.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.