لومن هدلایت چیست ؟

Webmaster
4 شهریور, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
لومن هدلایت چیست ؟

آیا می‌ خواهید دید بهتری در جاده داشته باشید؟ لومن هدلایت را امتحان کنید! لومن یک واحد اندازه‌ گیری شدت نور است. هرچه لومن بیشتر باشد، نور بیشتری تولید می‌ شود. هدلایت‌ های با لومن بالاتر می‌ توانند دید بهتری در جاده در شب فراهم کنند و خطر تصادف را کاهش دهند. در ادامه این مطلب از ونوپارت با ما همراه باشید.

 

هدلایت چیست؟

هدلایت یا همان “Headlight” به نورپردازی اصلی خودروها در شب یا شرایط بد جوی اشاره دارد. هدلایت‌ ها معمولاً در جلوی خودرو قرار گرفته و برای روشنایی جاده و تشخیص مسیر در شب، کاهش ریسک تصادف و افزایش امنیت رانندگی استفاده می‌ شوند. در گذشته از لامپ‌های هالوژنی برای هدلایت‌ها استفاده می‌ شد، اما در سال‌ های اخیر با پیشرفت تکنولوژی، هدلایت‌های LED و همچنین هدلایت‌ های زنون (Xenon) با کارآیی بالاتر و روشنایی بهتر مورد استفاده قرار می‌ گیرند. هدلایت‌ها علاوه بر روشنایی جاده، روشنایی درون شبکه‌ های شهری و نشانگرهای جاده‌ ای را نیز تامین می‌ کنند.

 

لومن چیست؟

لومن (Lumen) واحد اندازه‌ گیری روشنایی یا تابش نور است. به طور کلی لومن نشان دهنده مقدار نوری است که توسط یک منبع نور، مانند یک لامپ یا هدلایت، تولید می‌ شود و به چشم انسان وارد می‌ شود. به عبارت دیگر، لومن نشان می‌ دهد که چقدر یک منبع نور قدرت تابش خود را دارد و چقدر روشنایی تولید می‌کند.

معمولاً در مورد لامپ‌ ها و هدلایت‌ ها، مقدار لومن به عنوان نشانگر روشنایی آن‌ ها استفاده می‌ شود. مقدار لومن برای هر منبع نور مشخص می‌ کند که چقدر روشنایی تابش می‌ دهد، بنابراین مقدار بالاتر لومن به معنای روشنایی بیشتر است.

 

بیشتر بخوانید: معرفی پرفروش ترین و پرنورترین هدلایت

واحد لومن در هدلایت به چه معناست؟

لومن یک معیار است که برای اندازه‌ گیری شدت نور یا روشنایی یک منبع نوری استفاده می‌ شود. این معیار می‌ تواند به ما کمک کند تا بفهمیم منبع نوری چقدر نور تابان است، آیا کم یا زیاد نور می‌ دهد. در وسایل نقلیه و لامپ‌ های رشته‌ ای معمولی، هدلایت‌ ها و لامپ‌ های هالوژنی از این معیار استفاده می‌ کنند. برای درک بهتر این مفهوم بر روی بسته‌ بندی هدلایت‌ ها ممکن است یک عدد با نماد “LM” نوشته شده باشد. به عنوان مثال لومن لامپ‌ های رشته‌ ای معمولی که در خودروهای جدید استفاده می‌ شود، حدود 3800 لومن است. این مقدار را به خاطر داشته باشید. به این معناست که یک هدلایت با شدت نوری برابر با 15000 لومن، نسبت به یک لامپ فابریک و معمولی، بسیار روشن‌ تر و پرنورتر است.

 

لومن هدلایت

 

هدلایت LED چه مقدار می تواند لومن تولید کند؟

میزان خروجی لومن در هدلایت‌ ها می‌ تواند متفاوت باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور معمول محدوده معقول برای خروجی لومن در هدلایت‌ ها بین 2000 تا 4000 لومن است. اما باید توجه داشت که این مقدار ممکن است متغیر باشد و بستگی به فاکتورهای مختلفی داشته باشد، به عنوان مثال تعداد LED ها در هر لامپ. در هر صورت هنگام خرید هدلایت باید دقت کنید و در صورتی که لامپ‌ها با مقادیر بسیار بالا مانند 10,000 یا 13,600 لومن ارزیابی می‌ شوند، مناسب است با کمک یک متخصص مشورت کنید.

همانطور که در محاسبه خروجی لومن برای لامپ‌های HID استفاده می‌ شود، میزان روشنایی هدلایت‌های LED نیز به ولتاژ لامپ‌ ها بستگی دارد. به عنوان مثال، یک دیود 1 وات می‌ تواند حدود 130 لومن تولید کند. اگر لامپ دارای 16 دیود باشد، این به این معنی است که هر لامپ با توان 16 وات، حدود 2,080 لومن روشنایی ارائه می‌ دهد.

بطور کلی با نصب دو لامپ هدلایت LED در خودرو، میزان حداکثر نور تولید شده حدود 4000 لومن خواهد بود. این تقریباً همان مقداری است که یک کیت نوری HID ارائه می‌ دهد.

 

تفاوت واحد روشنایی (لومن) با واحد توان (وات) چیست؟

یکی از مسائل اصلی در مورد تحلیل لومن، تفاوت آن با واحد توان است. عموماً در مورد صوت و سایر انرژی‌ ها از واحد توان برای تحلیل و مقایسه استفاده می‌ شود، اما در تحلیل روشنایی این واحد به ندرت استفاده می‌ شود. دلیل این امر این است که چشم انسان، به طور متفاوتی نسبت به حس‌ های دیگر، رفتاری غیرخطی و شدیداً غیرمتناسب با شدت نور از خود نشان می‌ دهد. به همین دلیل در تحلیل شدت روشنایی، به جای بررسی توان خروجی منبع نور، مقداری روشنایی قابل رویت توسط چشم انسان (به طور تقریبی) در نظر گرفته می‌ شود.

 

لامپ هالوژن چند لومن است؟

لامپ‌ های هالوژن قادرند در نور پایین حدود 700 لومن روشنایی ارائه دهند و در نور بالا می‌ توانند حدود 1200 لومن تولید کنند.

مهم است به این نکته توجه کنیم که این مقادیر بستگی به نوع لامپ هالوژن دارد. لامپ‌ های هالوژنی که برای اهداف با نور بالا طراحی شده‌ اند، مانند در وسایل نقلیه با تنظیمات چهار چراغ جلو، ممکن است به توان 1600 تا 1700 لومن روشن‌ تر باشند.

بنابراین اگر وسیله نقلیه شما با لامپ‌ های هالوژن ساده تجهیز شده باشد، میزان لومن لامپ‌ها در بازه‌ ای میان 700 تا 1200 لومن خواهد بود.

با این حال لامپ‌ های هالوژن در مقایسه با HID و LED، کمترین میزان لومن را دارند. با این حال آنها هنوز به عنوان یک گزینه مقرون به صرفه، با عمر طولانی و به طور کلی کافی روشن محسوب می‌ شوند. دلایل خوبی وجود دارد که از دهه ۱۹۶۰ تاکنون از لامپ‌های هالوژن استفاده می‌ شود.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.