لامپ هدلایت خودرو (headlight) چیست؟ انواع کاربرد های آن

Webmaster
آخرین بروز رسانی: 3 اردیبهشت 1403
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
هدلایت چیست؟

همانطور که میدانید چراغ های جلو خودرو تاثیر زیادی بر دید رانندگان در شب دارد. روشنایی نور بالا در شب بسیار مهم بوده و به همین خاطر نسل های جدید لامپ های هالوژنی، زنون و هدلایت ها جایگزین لامپ اصلی خودرو شده اند. 

شرکت لکسوس اولین شرکتی بود که از هدلایت ها در صنعت خودرو سازی استفاده نمود. در کاسه چراغ های جلو، پرژکتورهای داخل سپر از headlight ها استفاده می شود. از دلایل محبوبیت هدلایت می توان به نور مناسب و مقاومت آن در برابر تصادف اشاره کرد. استفاده از تکنولوژی LED و SMD در هدلایت ها در کیفیت آنها تاثیر گذاشته است.  حال که متوجه شدید هدلایت چیست، در ادامه این مطلب از مقالات ونو پارت به انواع هدلایت ها و مزایا و معایب هر یک می پردازیم.

 

انواع هدلایت ها

انواع هدلایت ماشین

هدلایت ها در خودروهای مختلف متفاوت می باشد و تنوع بالایی دارند. در ادامه به عواملی که باعث تفاوت هدلایت ها با یکدیگر شده اند، می پردازیم.

 

هدلایت های دارای ترانس یا درایور (داخلی و خارجی)

کاربرد ترانس ها به این صورت است که با توجه به میزان ولتاژی که هدلایت مصرف می کند، برق ورودی را دریافت کرده و در صورت لزوم ولتاژ برق را افزایش می دهد. نسل جدید هدلایت ها به سیستم اینتلیجنت مجهز می باشند. استفاده از این ویژگی در هدلایت ها باعث می شود در صورتی که هدلایت بیش از حد استاندارد گرم شد، توان خروجی کاهش یابد تا مشکلی برای هدلایت به وجود نیاید. به این ترتیب نور خروجی هدلایت کاهش می یابد و دمای آن به حد استاندارد می رسد. 

در هدلایت های آل این وان درایو استفاده نشده است، به این ترتیب در ساختار داخلی آنها درایور یا ترانس قرار گرفته است.

 

چیپ های هدلایت 

چیپ های هدلایت ها نیز با یکدیگر متفاوت می باشند. چیپ هدلایت به نیاز کاربر، بودجه، خودرو و … بستگی دارد. به طور کلی انواع چیپ های هدلایت شامل CSP، SMD و COB می شود.

  • چیپ هدلایت CSP: از این نوع چیپ ها در خودروهای بروز استفاده می گردد. خروجی این هدلایت ها متناسب با استانداردهای جهانی است و به دلیل کوچکتر بودن لامپ و فوکوس متمرکز بسیار خوب آن، قیمت بالاتری دارد.

انواع چیپ هدلایت

  • چیپ هدلایت COB: این مدل چیپ هدلایت بیشترین منبع نور را دارد و در کاسه چراغ نور را پخس میکنند. قیمت مناسب و فوکوس متوسط آن از ویژگی های این چیپ می باشد. از طرفی تعداد زیاد دیودها باعث می شود نور بیشتری تولید کند اما تمرکز نور آن متوسط ​​است.

 

  • چیپ هدلایت SMD : SMD اس ام دی از تعدادی ال‌ای دی با ابعاد ریز تشکیل شده است که در کنار هم چیده شده اند. ال‌ای دی‌های SMD بر روی سطح برد مناسب، لحیم می‌گردند.

پایه لامپ هدلایت

یکی دیگر از مواردی که در هدلایت ها باعث تفاوت آنها با یکدیگر می شود، پایه لامپ یا همان سوکت های لامپ ها است. سوکت های لامپ در هر ماشین و نوع لامپ نور پایین، پروژکتور و نور بالا متفاوت است. در برخی از خودرو های قدیمی یک لامپ برای نور بالا و پایین مورد استفاده قرار میگرفت که به آن پایه H4 و یا دو کنتاکت می گویند از طرفی چراغ جدید خودرو های برای نور بالا و پایین لامپ های مختلفی با پایه مجزا در نظر گرفته اند که بیشترین کاربرد آنها پایه H1 و H7 است.

برای دیدن و مشاهده پایه هدلایت مناسب خودرو خود می توانید به بخش وبلاگ ونو پارت و انواع پایه هدلایت مراجعه کنید.

 

فن هدلایت

هدلایت ها دارای به دو دسته هدلایت های فن دار و بدون فن یا FANLESS تقسیم می شوند. مدل فن دار هدلایت ها شامل فن و هیت سینک، فن توربینی، فن کناری یا SIDE COOLING و فن ترکیبی یا هیبرید می شود.

سوال: آیا با بسته شدن درب کاسه چراغ فن های هدلایت دچار مشکل می شود؟

خیر: برخی افراد(فروشندگان) به مشتریان خود اعلام می کنند که هنگام و بعد نصب لامپ هدلایت درپوش کاسه چراغ خودرو  را نصب نکنند و یا اگر درپوش بسته شد سوراخ کنند که این مورد کاملا اشتباه است و فن در پشت هدلایت به صورتی است که جریان هوا را به دور لامپ می چرخاند و حتی با بسته بودن درپوش باز هم فن به درستی عمل میکند.

در صورتی که بعد از نصب لامپ هدلایت درپوش به صورت فابریکی بسته نشد می توانید از درپوش های هدلایت مناسب با سایز های مختلفی استفاده کنید.

تعداد اضلاع نوردهی

تعداد اضلاع نوردهی هدلایت ها نیز باعث تفاوت آنها با یکدیگر می شود. هرچقدر تعداد اضلاع آن بیشتر و گسترده تر باشد، ناحیه پخش نور آن نیز بیشتر است. تعداد اضلاع نوردهی یک هدلایت می تواند، یک دو و یا چهار ضلع باشد. تعداد اضلاع نوری در برند های مختلف باعث می شود که خط کات نور در هدلایت بهتر و سایر رانندگان در مواجعه با نور قوی هدلایت کمتر دچار خیرگی و اذیت شوند.

ساختار هدلایت ماشین

لامپ هدلایت LED (ال‌ای دی) که دارای ساختار مختلف در ابعاد مختلفی نیز هستند.
عموما جنس بدنه‌ی آن‌ها آلومینیومی با کیفیت‌های مختلف، دو یا چند چیپ برای نوردهی، کنباس یا درایور برای رفع خطا و سازگاری بهتر با خودرو و در اخر یک فن با دور مختلف در قسمت انتهایی آن برای دفع و گردش هوا ساخته می‌شوند.

هدلایت خودرو چیست

ساختار هدلایت خودرو

همان طور که گفته شد چیپ نورانی در لامپ‌های هدلایت از انواع مختلفی ساخته شده‌اند که شامل COB، CSP، LED که هر کدام دارای ویژگی خاص و عمر مشخصی می‌باشند.

 

هدلایت های 2024 آیا تغییری کرده انده؟

در هدلایت های سری جدیدی که وارد بازار ایران شده شرکت های سازنده همچون کانپکس، توبیز و . . . تلاش خود را  برای تغییر و به روز کردن تکنولوژی این لامپ ها تا حدودی زیادی انجام داده اند.

هدلایت های که در توان های مصرفی و نوری بالاتری عرضه شده و از چیپ های بزرگتر و به روز تری برای تمرکز نوری بیشتر و طول عمر بالاتر مورد استفاده قرار گرفته اند.شرکت کانپکس نیز در این سال ها با توجه به حجم فروش بالای محصولات خود در ایران که به وسیله مجموعه ونو پارت عرضه شده، هدلایت های با کیفیتی را در بازار ایران روانه کرده است.

از جمله هدلایت های K150 ،Conpex C120 و . . . که از چیپ های نوری بزرگتری در این سری مدل ها استفاده شده است.این تغییرات باعث ایجاد تمرکز نور بیشتر، تنظیم بهتر نور و خط کات در کاسه چراغ خواهد بود.

 

تفاوت چیپ CSP و COB هدلایت

 

تفاوت چیپ csp و cob

تفاوت میزان خطی بودن نور در چیپ های مختلف هدلایت

 

چیپ COB در فن آوری جدید LED ها به تعداد بالا به فاصله کمی روی برد مدار لامپ در کنار هم دیگر قرار میگیرند که نمونه آن در تصویر قابل مشاهده است. یک لایه محافظ برای کاهش خیرگی نور در چیپ‌ها و یک دست شدن بهتر آن‌ها بر روی آن‌ها استفاده می‌شود که از طرفی باعث میشود آسیب کمتری در هنگام نصب و ضربه به چیپ وارد شود.

چیپ‌های CSP بر خلاف چیپ‌های دیگری همچون SMD و COB، که به صورت تعداد بالایی در کنار هم و بر روی برد لامپ‌ها لحیم کاری و نصب می‌شوند و برای انتقال جریان مدوام انرژی و از لحیم کاری استفاده می‌کنند.چیپ‌های CSP نسل جدید مستقیما بر صورت مستقیم بر روی برد لامپ هدلایت قرار گرفته تا مقاومت و حرارتی ناشی از لحیم کاری به دلیل کوتاه شدن مسیر عبور جریان و انتقال الکتریسته کاهش یابد.

مزایات هدلایت ها چه مزایا و معایبی دارند؟

شاید برایتان سوال شود استفاده از هدلایت ها چه مزایا و معایبی دارند. در این قسمت به بررسی نقاط قوت و ضعف هدلایت ها می پردازیم.

مزایای هدلایت ها

  • مصرف انرژی پایین هدلایت ها
  • میزان تنظیم بودن خط کات نور بهتر در حالت CSP
  • طول عمر بالای هدلایت ها در مقایسه با سایر لامپ ها
  • برای روشن شدن نیاز به گرم شدن ندارد و به سرعت روشن می شود
  • مقاومت هدلایت ها در برابر ضربه نسبت به لامپ های دیگر

 

معایب هدلایت ها

  • هدلایت ها نسبت به جریانات برقی در مدارهای خودرو مقداری حساس می باشند و ممکن است با کم و زیاد شدن میزان این جریان آسیب ببینند.
  • در صورتی که هدلایت های اصلی و با کیفیتی نباشند در مدت زمان طولانی دچار افت نوری شوند.
  • در صورت افزایش جریان برق ممکن است بازدهی لامپ های LED در طول مدت ها کاهش یاید.

هدلایت d100 پایه h1

طول عمر هدلایت ها چقدر است؟

هدلایت ها در بهترین شرایط 5000 ساعت عمر می کنند. این هدلایت ها ضد آب هستند و با خیس شدن طول عمر آن ها کاهش نمی یابد. همچنین قرار گرفتن هدلایت ها در رطوبت، دمای نامناسب هوا، سیم کشی خودرو و …. در عمر هدلایت تاثیر گذار است.

بر روی بسته بندی هدلایت از قسمت lifespan اطلاعاتی راجع به طول عمر مفید هدلایت درج شده است. یکی از بهترین هدلایت ها در نوع خود هدلایت کانپکس می باشد.

 

تفاوت هدلایت دو طرفه و چهار طرفه

بسیاری از کاربران برای انتخاب از میان هدلایت دو طرفه و چهار طرفه، بر اساس سلیقه خود عمل می کنند و مسائل فنی را در نظر نمی گیرند. 

ممکن است تصو کنید هدلایت های دو طرفه به دلیل LED  کمتر، نور کمتری نیز دارند. اما کاسه چراغ خودرو طوری طراحی شده است که نور را در مرکز متمرکز می کند و از هدر رفتن آن جلوگیری می کند. 

هدلایت های دو طرفه نیز نور را در مرکز کاسه چراغ متمرکز کرده و از هدر رفتن آن جلوگیری می کند. به این ترتیب یک نور مستقیم در جاده خواهید داشت.

اما در هدلایت های چهار طرفه این موضوع برعکس می شود. درواقع نور مستقیم در مرکز متمرکز نمی شود و در تمامی جهات پخش می گردد. به این ترتیب نور زیادی چخش می شود اما کاسه چراغ توانایی متمرکز کردن آن را ندارد.

به همین خاطر می توان گفت هدلایت های دو طرفه انتخاب بهتری هستند و کیفیت نوردهی در آن ها بهتر از هدلایت های چهار طرفه است. 

 

قیمت هدلایت خودرو چقدر است؟

نوع هدلایت انتخابی شما در قیمت آن تاثیر می گذارد. هدلایت ها با توجه به ویژگی ها و مزایای گفته شده از قیمت پایین تری نسبت به لامپ هایی همچون زنون ها برخوردارند.

هنگام انتخاب هدلایت خودرو، مهم است که نیازهای خود را در نظر بگیرید. اگر به دنبال هدلایت‌های ارزان قیمت هستید، می‌توانید هدلایت‌های هالوژن را انتخاب کنید. اما اگر به دنبال هدلایت‌های با کیفیت و با عمر طولانی هستید، باید هدلایت‌های LED یا HID را انتخاب کنید.

 

هدلایت های خودرو مالتی پلکس

در خودرو های مالتی پلکس توصیه می شود که از هدلایت های استاندارد و با کیفیت استفاده شود چرا که این خودرو ها سیستم برقی متفاوتی با سایر خودرو ها دارند.

 

آیا استفاده از هدلایت‌های بالا در شرایط شهری مجاز است؟

قوانین و مقررات مربوط به استفاده از هدلایت‌های بالا در شرایط شهری ممکن است بین کشورها و مناطق مختلف متفاوت باشد. در برخی نقاط، استفاده از هدلایت‌های مختلف در شهرها مجاز و برخی مجاز نیست . به عنوان مثال، در برخی کشورها مانند آلمان، استفاده از هدلایت‌های بالا در شهرها غیرمجاز است مگر اینکه شرایط خاصیوجود داشته باشد.

بهترین راه برای اطلاع از قوانین مربوطه، مشاهده قوانین و مقررات محلی خود و مشاوره با مقامات مربوطه است.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.